Saturday, 22 September 2012

AL FATIHAH UNTUK ABAH..














Assalamualaikum bloggers...



Hari nie (23 Sept 2012) adalah hari ulangtahun kelahiran arwah abah Syikin..Salleh bin Mahmood..Diam tak diam, rupa-rupanya dah 3 tahun abah tinggalkan kami...pemergian arwah menghadap Ilahi memang mengejutkan kami sekeluarga...kemalangan yang meragut nyawanya 3 tahun lepas memang betul2 menyentap jiwa kami sekeluarga...

Tarikh keramat 10 February 2009 memang akan sentiasa dalam ingatan kami...2 hari sebelum kejadian tue, Syikin kat kampung...maklumlah..bakal Ayah dan Mak mertua datang untuk bincangkan hal perkahwinan Syikin dan suami...memang takde tanda2 dia nak tinggalkan kami..berbual seperti biasa..cuma sehari sebelum Syikin balik ke JB, arwah ajak Syikin basuh akuarium...hobi arwah abah masa tue suka pancing udang galah dan masukkan ke dalam akuarium...nak bela katanya...alasan nak mengisi masa lapang...

Arwah abah yang Syikin kenal, memang tak pernah marah anak2nya...walaupun jarang marah kami tapi kami tetap takut  dan hormat dengan dia...Siapa tak kenal dengan Cikgu Salleh tokey ikan kat Kg Sungai Suloh dan Batu Pahat...sebut jer nama Cikgu Salleh, satu bandar kenal dia...Syikin memang respect dengan arwah abah..Muda2 dah jadi cikgu...mungkin sebab terlalu lama jadi cikgu .arwah abah decide untuk bersara awal and nak tumpukan untuk berniaga..jual ikan dari zaman motor vespa sampai lah mampu memiliki sebuah van..walaupun van tue van terpakai tapi sampai jua ke Jengka, Pahang untuk hantar adik ke UiTM Jengka...

Bila di imbas kembali, banyak jugak kenangan dgn arwah abah..Syikin berpeluang naik motor vespa dia ke sekolah yang arwah mengajar..curi2 ikut abah ke laut...dari naik sampan hingga lah dapat naik bot besar..tengok abah menjaring ikan kat laut, cedok kerang, naik kelong, ikut abah kalau ada aktiviti kat sekolah dia...ikut abah berniaga..hmmm..mcm2 lagi lah...palinng best sekali bila arwah abah pajak kebun masa musim durian..memang puas makan durian masa tue..

Kenangan yang betul2 meninggalkan kesan kat diri nie ialah tentang pokok buah mempelam di belakang rumah Syikin...arwah abah yang tanam pokok tue...and Syikin yang paling rajin belek2 pokok tue setiap kali berbuah, sampulkan buah tue...dah macam tanggungjawab Syikin pulak jaga pokok tue sedangkan ada pokok buah lain jugak..nak dijadikan cerita, Syikin cantas dahan2 yang rosak...dengan alasan nanti akan tumbuh dahan baru yang lagi elok...banyak jugak yg Syikin cantas sampai naik togel pokok tue..arwah abah mcm marah2 jugak kenapa cantas pokok mempelam tue..alasan dia nanti pokok tue merajuk and x nak berbuah..hmmm..banyak kali jugak lah mak Syikin cakap kat Syikin abah asyik komplen pasal pokok mempelam tue...dalam hati nie risau jugak kalau2 pokok tue merajuk..huhuhuh...memang betul, ambil masa jugak pokok tue nak berbunga...yang Syikin x sangka, pokok tue berbunga juga akhirnya...Syikin x pasti arwah abah perasan atau tidak tapi mak kata abah x tahu pokok mempelam tue dah berbunga..Syikin dapat tahu pun masa hari abah kemalangan tue...sebak sangat coz abah x sempat nak merasa buah mempelam tue...

Tapi, yang membuatkan Syikin lagi sedih, Syikin tak dapat nak balas jasa abah ..tak dapat nak kongsi kebahagiaan Syikin dengan abah..x dapat nak berkongsi kesenangan yang Syikin ada pada abah...
dan tak dapat cium tangan abah lagi...sebaknya hati nie bila mengenangkan yang arwah dah xde dengan kami lagi...




picture taken during my enggagement day - arwah abah yg pakai baju melayu warna biru muda


Al Fatihah untuk abah..Moga roh arwah ditempatkan bersama-sama dengan orang2 yang beriman..kasih abah memang tiada bandingnya...Syikin rindu sangat kat abah...jika dapat diputarkan masa, ingin ku peluk abah dan memberitahu dia yang Syikin sangat sayangkan dia...



p/s - hargai ibubapa kita sementara mereka masih ada..berikanlah yang terbaik untuk mereka..senangkan hati mereka, balas lah jasa mereka dengan memberikan kebahagiaan kepada mereka..